Thursday, April 19, 2012

4 moto/tagline pelajar Asrama SAB yang korang perlu tau




Sebut pasal tagline ni kan buat kata dekat Akademi Fantasia je yang ada. Tapi sebenarnya kat asrama pun macam-macam moto yang kiteorang guna. Tak tau lah apa jenis moto yang diorang guna sekarang. Tapi zaman-zaman aku dulu antaranya adalah....:



"Berani buat, berani tanggung"

hehe ni aku paling suka. Disebabkan selalau berpegang kepada moto ni lah yang buat aku banyak kali  kena denda. Merit aku pon x penah rasa nya nak maintain 100 %. Tapi tak pe, sekurang-kurang nya kan, aku berani buat dajal, berani lah terima hukuman ye tak?! haha. Jangan berani buat tapi salahkan orang lain.
Maklumlah kiteorang tak bleh outing, balik kampung pon dua minggu sekali. Mula lah perangai pelik-pelik timbul. Actually bukan pelik kot. Tapi KREATIF...haha



"Study biar lepak, result biar gempak!"

Aah..gempak sangat lah. Yang ni aku kurang lah nak gempaknya...hehe. Mana tak nya,orang lepak sikit-sikit je. Tapi aku lepak memang betul-betul lepak. Lepak secara berjemaah lagi dalam stor. Bila naik balik kampung je nanti makan secara berjemaah kat stor letak beg tu. Tup..tup...Cik Emi datang pon berjemaah bersama dengan Kak Kam.. Lepas tu lepak berjemaah lah sama-sama dekat dataran..haha. Moto ni kena tukar lah.."Study jangan lepak, kalau tak nak kena sepak atau penyepak"! haha




"No man, no cry"

Maklum lah dah nama nya pun asrama perempuan. Jadi saham kena lah tinggi. Mula-mula aku agak kejutan budaya bila masuk sini. Semua perempuan. Macam mana diorang nak buat keje berat tanpa lelaki. Tapi percayalah! Apa yang lelaki boleh buat, perempuan pon bleh buat. Teringat nasihat guru BI aku, Madam..dia dulu pun sekolah semua perempuan STF. Dia nasihat kiteorang, yang pastinya dia banyak memberi inspirasi sebagai seorang wanita jangan sesekali kita terlalu murah harga diri. Tq Madam =)

 "Belajar pandai-pandai jangan sibuk bercinta je. Jangan menangis pasal lelaki. Buang masa..bla..bla..bla". 

Sekolah perempuan ni kena lah jaga maruah SAB. Kena jual mahal sikit, baru saham naik..haha. Kat sini gak lah aku belajar berdikari. Budak SAB biasa nya mesti 'dipadan' kan dengan High School. JJ x nak plak..haha


"Biar nakal, jangan jahat"

Apa beza antara nakal dengan jahat ek? Sama ke? Isk lain... kalau nakal ni nampak kreatif skit..hehe. Nakal ni juzt buat benda yang melanggar peraturan je.

Contohnya basuh kaki dekat watercooler (macam Tipah) buat, main mercun baling dalam toilet (macam Hazwana Hashim), tdo dalam loker (macam aku) ..hehe.. Ni tak jahat. Ni nakal je. Berbanding dengan jahat ni plak adalah bukan setakat melanggar perturan tapi melanggar batas-batas agama. isk..

Contohnya... 'Fly' malam-malam dengan Bf, mencuri, menipu, membuat fitnah...isk2.. dahsyat tu. Nakal kiteorang dalam-dalam asrama je. Kalau kat luar kiteorang baik2 saja..haha
Sekarang bila aku sendiri dah jadi cikgu, aku kena tukar moto ni..

"Saya tak kesah awak nakal, tapi jangan KURANG AJAR"

hehe, sebab aku pun dulu nakal. Nak marah anak-anak murid teruk sangat pun segan. Teringat aku yang dulu2. Tapi jangan sesekali kurang ajar!


No comments:

Post a Comment